Износът на въглища от ЮАР за Европа с осемкратно увеличение

20

Продажбите на южноафрикански въглища за Европа са се увеличили осем пъти през първите шест месеца на 2022 г. спрямо същия период на миналата година, като търсенето на това гориво се е засилило още преди забраната на руските въглища, съобщи въгледобивната компания“Тънгела рисорсис“ (Thungela Resources), цитирана от Ройтерс.

През април Европейският съюз обяви забрана за вноса на въглища от Русия в рамките на санкциите след нейната инвазия в Украйна. Забраната влезе в сила на 10 август.

Преди забраната европейските страни, които дотогава внасяха 45 процента от въглищата си от Русия и които преминаха от скъпия природен газ към въглищата, започнаха да доставят това гориво от други страни, включително от Република Южна Африка (РЮА).

„Тънгела“, един от основните износители на южноафрикански въглища и член на консорциум, притежаващ едни от най-големите инсталации за износ на въглища от Африка – въглищния терминал „Ричардс бей“ – Ар Би Си Ти (Richards Bay Coal Terminal  – RBCT) , заяви, че Европа е в конкуренция с Азия за въглищата от РЮА.

Износът на въглища от Ар Би Си Ти за Европа са се увеличили с около 720 процента – от половин милион тона през първото шестмесечие на 2021 г. до 4,1 милиона тона през първите шест месеца на тази година, посочи Дион Смит, финансов директор на „Тънгела“, по време на конферентен разговор с инвеститори. В същото време износът за Азия е намалял със 17 процента спрямо първото шестмесечие на 2021 г., допълни той, като уточни, че въглищата са с предимство при превоза на товари за разлика от австралийските и южноамериканските въглища.

По данни на Ройтерс от юни европейските страни, най-вече Нидерландия, Германия, Полша, Дания, Франция, Италия и Украйна внасят все по-големи количества въглища от Южна Африка.

„Тънгела“ изтъкна, че силното търсене е покачило средната цена до 240 долара за тон през шестмесечието до 30 юни спрямо 75 долара за тон миналата година, с което чистата печалба на компанията е нараснала над 20 пъти в сравнение с предходната година.

Компанията, която беше отделена от световния минен гигант „Англо Американ“ (Anglo American Plc) през юни 2021 г., заяви, че ще раздаде 8,2 милиарда ранда (503 милиона долара) на акционерите, след като обяви по 60 ранда на акция. Това съобщение предизвика покачване на котировките й с над 6 процента.

Президентът и главен изпълнителен директор на „Тънгела“ обаче изтъкна, че Южна Африка не може да се възползва изцяло от силното търсене на въглища заради ограничения капацитет на държавната железопътна компания „Транснет“ (Transnet) за превоза на суровината до пристанищата. ЖП компанията страда от недостиг на локомотиви, лоша поддръжка и кражби на медни кабели. Заради тези транспортни проблеми „Тънгела“ е преразгледала прогнозите си за производството през 2022 г. до 13-13,6 милиона тона вместо обявените по-рано 14-15 милиона тона. Компанията обмисля да използва камиони за транспорт на въглища до пристанището.

Този уебсайт използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване. Ще приемем, че сте съгласни с това, но можете да се откажете, ако желаете. Приемам Прочети още