Думите на 2024 г.: „Шенген“, „дубайски шоколад“ и „санитарен кордон“ влизат в езиковата история на България

20 Яну, 2025 - 08:20
 0  15
Думите на 2024 г.: „Шенген“, „дубайски шоколад“ и „санитарен кордон“ влизат в езиковата история на България

Ако се чудите кои са думите, които най-често сме споменавали през вече изминалата 2024, научете ги. „Шенген“ с 37%, „дубайски шоколад“ с 26% и „санитарен кордон“ с 24% от гласовете са знаковите думи и изрази за 2024 г. за България.

Така са гласували хората в традиционното проучване на обществените нагласи „Думи на годината с „Как се пише?“. След тях сред първите десет са „Гунди“, която беше на косъм да влезе в челната тройка, „избори“, „дезинформация“, „безводие“, „Тръмп“, „Ново начало“ и „Олимпиада“.

Инициативата за пореден път откроява най-важните теми и сюжети през изминалата година, като се изследва езиковата употреба както сред хората, така и в медиите.

„Думата победител „Шенген“ ясно сигнализира за европейската ориентация на българите, които оценяват ползите от членството ни в ЕС“, отбелязват организаторите на инициативата – д-р Павлина Върбанова, създателка на „Как се пише?“, и Доротея Николова, учителка по български език и литература и журналистка. „Тук можем да направим съпоставка с миналогодишния първенец – словосъчетанието „изкуствен интелект“, което ни свърза с глобалните тенденции. „Санитарен кордон“, обратно – показва обществото ни отвътре – разделителните линии и поляризацията, невъзможността да постигнем съгласие за развитието на страната ни“, допълват те.

Интересен е анализът на словосъчетанието, заело второ място – „дубайски шоколад“. Един от прочитите му според нея е, че родната действителност ни е втръснала и търсим удоволствие в нещо външно и извън политиката. Друг и доста по-тревожен прочит е, че силата на социалните мрежи създава все по-големи рискове и както тази година избираме дубайския шоколад, така скоро може да дадем шанс на някой тикток политик да се сдобие с огромна власт.

„Гунди“ не успя да се нареди сред първите три с много малка разлика. „Мисля, че имаме нужда от добри и светли примери в това объркано време“, казва Доротея Николова. Според нея изключително важно е съдържанието на думата, останала на шесто място – „дезинформация“, защото все по-неусетно и доброволно се въвличаме в изопачаването на действителността, а това влияе пагубно на изборите, които правим за нашето бъдеще.

„Думите на годината този път се родиха трудно. Почти около всяка от предложените на финала 10 думи витае парадокс или е натоварена с ирония. Точно както е в живота ни. „Шенген“ – тъй дълго чакан, че радостта се размина с пристигането му. „Дубайски шоколад“ – луксът на преситения и в същото време гладен живот. „Санитарен кордон“ – илюзията, че политиката има нещо общо с хигиената“, е анализът на Веселина Седларска, член на журито.

Според доц. Георги Лозанов селекцията на думите от хората показва, че сме си присвоили английската поговорка „Не тревожи тревогата, преди да те е разтревожила“. „Оказваме се, въпреки всичко, доволни от собствената си съдба през 2024 година и не губим оптимизъм дори пред нарасналите геополитически заплахи, вече вероятно според нашата си поговорка „Всяко зло за добро“.