Младите се пазят от ипотеки, но задлъжняват за айфони
Ипотечният кредит е сред най-сериозните финансови ангажименти, които човек може да поеме, често обвързвайки се за период от 20 до 30 години. Въпреки това, младите поколения в България показват различно отношение към покупката на жилища, което не радва банките и брокерите, отбелязват кредитният консултант Петър Илиев и анализаторът Десислава Николова, цитирани от "Марица".
Поколенията Y (родени между 1980 и 1996 г.) и Z (родени между 1997 и 2012 г.) не са склонни да поемат дългове на всяка цена, за да постигнат мечтата за собствен дом. В страна като България, където процентът на собственици на имоти е сред най-високите в Европа, около 30-40% от жилищата остават празни в очакване на приложение.
Младите хора в България, израснали в периоди на икономически кризи като тази от 2008 г. или пандемията COVID-19, подхождат внимателно към дългосрочните финансови ангажименти. За поколението Z мобилността е ключова - те често сменят местоживеенето си заради работа, образование или лични преживявания.
Според данни на Евростат, българите живеят с родителите си средно до 30,3-годишна възраст, което е значително над средното за ЕС от 26,4 години. Това означава, че младите излизат на имотния пазар по-късно. Те също така често отлагат важни житейски събития като брак и създаване на семейство, което намалява натиска за закупуване на собствено жилище.
Петър Илиев отбелязва, че докато поколението Z често тегли потребителски кредити за по-скъпи устройства или имиджови продукти, те не проявяват същия ентусиазъм към инвестиции в недвижими имоти. Вместо да разчитат на помощ от родителите си, младите хора предпочитат самостоятелност и подробно проучват оферти, търсейки най-изгодните условия чрез онлайн платформи и приложения.
Те показват интерес към краткосрочни кредити, които минимизират разходите по лихви, и понякога избират алтернативни форми на финансиране, като партньорски заеми (P2P lending) или криптовалути, за да избегнат традиционните банкови продукти.
Социалните мрежи играят важна роля в оформянето на финансовите цели на младите. Виждайки красиви домове или успешни истории в Instagram, много хора се мотивират да закупят жилище, дори когато това не е икономически оправдано. Съществува и т.нар. „приятелски натиск“, който кара младите да следват примера на своите връстници.
Младите поколения променят пейзажа на ипотечното кредитиране в България, съчетавайки предпазливост, иновации и нови навици, които ги отличават от по-възрастните генерации.