Област Монтана води класацията по професионално образование

Професионалното образование в региона заема дял от 74 процента и това ни нарежда на първо място в страната, научи News1.bg.
Професионалните паралелки през тази учебна година тук са 32. При планирането на план-приема е търсен оптимален баланс, съобразен с потребностите на работодателите, желанията на учениците и техните родители, въз-можностите на училищата да осигуряват качествен учебен процес и да се развиват. Отчетен е също фактът, че е налице намаляване на броя на учениците, завършващи седми клас.
Взети са предвид и възможностите за обучение по защитени професии, както и такива с очакван недостиг на пазара на труда, става ясно от анализ на Регионалното управление на образованието в Монтана.Няколко са ключовите професии, които може да се придобиват само в една област у нас. Те са 26 на брой, посочват от ИПИ. В нашата, например, гимназисти в Лесотехническата гимназия в Берковица учат за кинолози.
Сред останалите са обущар, дърворезбар, животновъд. У нас през тази учебна година в професионалното образование има 36 129 места в общо 142 професии.Една трета от работната сила в страната е от хора, които са завършили професионално образование. Квалификацията им е пряко свързана с по-висока икономическа активност, по-висока заетост и по-ниска безработица, посочват от ИПИ.“Показателите за заетостта и безработицата на работната сила с придобита професионална квалификация също са сравнително благоприятни. Коефициентът на заетост на тези хора е 79,7 на сто при 70,7 на сто в страната, а на безработица - 3,7 при 4,4 процента в страната” изтъкват от ИПИ.
В региона най-висок е приемът за професиите “Сътрудник в малък и среден бизнес”, “Техник-растениевъд” и “Техник на транспортна техника”. Работодателите пък срещат затруднения да намерят нужните им специалисти за следните - “Машинен оператор”, “Готвач”, “Заварчик”, “Електротехник”, “Авиационен техник”, става ясно от изследването на ИПИ.Малко са учениците в дуалното обучение. В страната то обхваща едва 6 на сто от гимназистите. Дял от 6 на сто заема и в нашата област. От ИПИ дават пример с обучаващите се общо 3 хиляди момичета и момчета за готвачи и ресторантьори само 200 са в дуална форма. Най-много са тези в специалностите “Електротехник” (299 или 1/3 от всички в нея), “Техник на транспортна техника” (234 или един от всеки осем) и “Машинен техник” (234 или близо 2/3).В Монтанско са реализирани няколко професионални паралелки в дуална форма, защитени и с недостиг на пазара на труда, включително две (по 1/2) по защитени професии и други 10, от които 4 по 1/2 – 12 специалности с очакван недостиг, посочват от РУО-Монтана.
Според Института за пазарна икономика, данните потвърждават извода, че професионалното образование има ключова роля за трудовия пазар в България. В същото време то не изпълнява основната си задача да осигурява пряка връзка между търсенето и предлагането на кадри. От ИПИ отбелязват, че у нас все още се предлагат професии, които реално не се търсят от бизнеса и препоръчват училищата да проследяват приложението на придобитите знания, както и задължение да се намали план-приема за професии, които не се търсят.
“Продължаващото разширяване обхвата на дуалното обучение по естествен начин ще свърже образованието и пазара на труда, особено на местно ниво. Повсеместното прилагане на образованието чрез работа означава придобиване на практически знания и меки умения, възползване от съвременна материална база, възможност за работа и намиране на необходимите кадри от страна на работодателите.
В тази връзка регулациите върху дуалното обучение (за предварително уведомление, наставник, брой ученици, документация) трябва да бъдат силно ограничени. Важно е по-широкото въвеждане на отраслово образование с акцент върху езиково и технологично обучение, защото раздробяването на много и силно специфични професии и специалности не позволява на завършилите лесно да преминават от едно професия в друга при необходимост”, обобщават от ИПИ.