Експерти: Захарта не е токсична, но прекомерната ѝ консумация вреди на здравето
Диетолози предупреждават, че твърденията за захарта като „токсична“ са мит, а прекомерната ѝ консумация е основен фактор за затлъстяване и диабет. Световната здравна организация препоръчва до 50 грама захар дневно, а за здравословен начин на живот – наполовина по-малко.
Захарта не е „токсична“, но прекомерната ѝ консумация е основен фактор за редица здравословни проблеми, предупреждават експерти.
Диетологът от Кингс колидж в Лондон Емили Лиминг обяснява, че митът за „токсичната захар“ идва от факта, че хората се чувстват по-добре, когато я ограничат, но това често се дължи на премахването на ултрапреработени сладки храни от менюто.
Проучвания показват, че диети с високо съдържание на захар, но с ограничен прием на калории, не влошават загубата на тегло и метаболизма.
Според Световната здравна организация препоръчителното количество захар е до 50 грама дневно, а за здравословен начин на живот е добре да е наполовина по-малко.
Най-честите източници на добавена захар са безалкохолните напитки, плодовите млека, зърнените закуски, бисквитките, вафлите и бонбоните, но и готови супи, хляб, преработено месо и кетчуп.
Проучване в САЩ установява, че американците приемат до 17 чаени лъжички добавена захар на ден, което повишава риска от затлъстяване и диабет.
Друго изследване сред 110 000 души показва, че колкото повече добавена захар се консумира, толкова по-голям е шансът за увреждане на здравето.
Новите насоки към американците са да не приемат повече от 2,5 чаени лъжички добавена захар на хранене, а зърнените закуски не трябва да съдържат повече от 5 грама на порция.
Мозъкът предпочита простата захар (глюкоза), защото тя бързо снабдява клетките с енергия и поглъща около 75% от глюкозата, която консумираме.
Въпреки това, ако се храним балансирано, тялото не се нуждае от допълнителна захар.
Плодовете и зеленчуците са полезни, но не бива да се ядат повече от две порции плодове на ден, тъй като те съдържат и фруктоза, която тялото усвоява трудно.
При пиене на плодов сок нивото на кръвна захар се повишава по-бързо, отколкото при ядене на цял плод.
Коментари (0)