Спадове в регистрациите на нови автомобили в ЕС през януари 2025 г.

Броят на регистрираните нови автомобили в страните от Европейския съюз през януари 2025 г. е намалял до 831 201 коли, което представлява спад с 2,6% спрямо същия месец на 2024 г., според данни на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA).
Въпреки повишаването на броя на регистрираните нови електрически автомобили, задвижвани изцяло от батерии (BEV), както и на хибридни електрически автомобили на редица водещи автомобилни пазари в ЕС, това не е компенсирало спада при продажбите на коли с бензинови и дизелови двигатели.
Сред водещите автомобилни пазари в Евросъюза най-значителен спад на годишна база на новорегистрираните автомобили, с 6,2%, е отчетен във Франция през миналия месец. В Италия са регистрирани с 5,8% по-малко нови коли в сравнение с януари 2024 г. Най-големият пазар на нови автомобили в Европа, този в Германия, също бележи спад през януари 2025 г. - с 2,8% на годишна база.
За пореден месец в Испания е отчетен ръст на броя на регистрираните нови автомобили. През миналия месец той е с 5,3% спрямо януари 2024 г.
България бележи значителен спад на броя на новорегистрираните автомобили през януари 2025 г. - с 30,1% на годишна база спрямо януари 2024 г. Страната ни е на предпоследно място сред държавите от ЕС по този показател, като след нас се нарежда само Естония със спад от 66,3%.
Литва е с най-голям годишен ръст (33%) на регистрираните нови автомобили през януари 2025 г. сред държавите от Евросъюза. През миналия месец в България са регистрирани 2780 нови автомобила спрямо 3977 нови коли през януари 2024 г.
Делът на новите автомобили с бензинови двигатели е най-висок спрямо всички новорегистрирани коли у нас през първия месец на тази година - 80,1%. Делът на новите коли с дизелови двигатели в България е 10,6%. Новите електрически автомобили, задвижвани изцяло от батерии (BEV), заемат дял от 5,1%, а новорегистрираните хибридни електрически автомобили (HEV) - 2,8%. Плъгин хибридните коли имат дял от 1,4%.
През януари е отчетен годишен ръст от 34% в ЕС на регистрираните нови електрически автомобили, задвижвани изцяло от батерии (BEV). Техният дял нараства до 15% от всички нови автомобили спрямо 10,9% през януари 2024 г. Това се дължи главно на пазара в Германия, който през януари бележи скок от 53,5% на новите електрически автомобили, задвижвани изцяло от батерии, спрямо същия месец на 2024 г. Във Франция е отчетен лек годишен спад от 0,5%.
Европейската комисия ще представи план за развитие на автомобилния сектор в Евросъюза на 5 март, като планът се подготвя на фона на разговори с представители на бранша. Европейските автомобилни производители са изправени пред нелоялна конкуренция от страна на китайските си конкуренти, пред подготвяно въвеждане на по-високи мита върху вноса на автомобили от ЕС в САЩ и пред по-строги екологични изисквания от страна на Евросъюза, които ги принуждават да се ориентират към производството на електромобили.
Редица компании повишиха цените на новите коли с бензинови и дизелови двигатели, за да стимулират продажбите на електрически автомобили, но производителите се опасяват, че много клиенти просто ще се откажат от покупката на нова кола.