TikTok получава забрана в САЩ

Яну 14, 2025 - 22:18
 0  12
TikTok получава забрана в САЩ

Заплахата от забрана на TikTok за потребителите в САЩ става все по-близка и реална и като следствие от това много потребители на TikTok в САЩ се насочват към китайското приложение за социални медии Xiaohongshu, което в първите дни на 2025 г. е най-изтегляното приложение в САЩ. Някои потребители споделят, че правят това в знак на протест срещу забраната на TikTok.

Върховният съд на САЩ трябва да се произнесе по закон, който предвижда TikTok да бъде отделен от китайската компания майка ByteDance до 19 януари 2025 г. или да бъде изправен пред забрана в САЩ заради опасения, че е заплаха за националната сигурност. Заговори се, че Илон Мъск, собственик на платформата „Екс“, ще придобие американските опции на ByteDance, което може да позволи използването на TikTok и в бъдеще. Ако това се случи, платформата вече няма да е същата и историята с „Туитър“ го показва.

Xiaohongshu, което се превежда като „Малка червена книга“, е китайско приложение за социални комуникации, което съчетава функции за електронна търговия, споделяне на кратки видеа и публикуване на текст. Приложението придоби популярност в Китай и други региони и страни с китайска диаспора като Малайзия и Тайван през последните години, събирайки по 300 милиона активни потребители месечно, мнозинството от които са млади жени, които го използват като търсачка за препоръки за продукти, пътувания и ресторанти, както и да открият съвети за грим и грижа за кожата и какво ли не още, уточнява Associated Press.

TikTok може да бъде забранен за САЩ през януари

Ето какво могат да направят потребителите, за да се подготвят. Темата #tiktokrefugee натрупа за часове над 160 000 публикации в Xiaohongshu, много от които са свързани с видеоклипове на американски потребители, които представят себе си и искат съвети как да навигират в приложението, което те наричат ​​RedNote. 21-годишен потребител на TikTok от Оклахома с близо 20 000 последователи се присъедини към Xiaohongshu във вторник, след като видя други хора правят същото. Споделя, че не е особено загрижен за поверителността на данните си. Първите впечатления на младежа от китайската алтернатива са положителни. Темата се иронизира в много постове и в двете платформи. Потребител от югозападната провинция Съчуан коментира: „Аз съм вашият китайски шпионин, моля, предайте личната си информация и снимките на вашата котка (или куче)“.

„Евентуалното забраняване на TikTok не отнема само едно приложение, отнема работни места, приятели и канал за комуникация на голяма общност. Нашите последователи сега ще изчезнат“, казват потребители.

Други американски потребители, които са се присъединили към Xiaohongshu, са откровени относно присъединяването си към приложението в знак на протест срещу възможната забрана на TikTok. За някои това е реална загуба, други са бунтарски настроени. „Причината, поради която нашето правителство иска да забрани TikTok е, че не те са собственици, а зад тази мрежа стоите вие, китайския народ или вашето правителството. Това за нас няма значение, но те се опитват да ни накарат да мислим, че вие ​​сте лоши“ – коментира друг потребител, за да обясни защо е решил да изтегли и използва „истинско китайско приложение“.

Китайските потребители на Xiaohongshu досега приветстваха американските потребители, като някои предлагаха да ги научат да говорят и пишат на китайски. Други предлагат съвети за навигиране в китайския интернет, като предупреждават новите потребители да не споменават или обсъждат нищо, което се счита за политически чувствително, тъй като може да бъдат цензурирани. В други случаи китайски ученици са помолили американци за помощ с домашните си по английски.

Като повечето приложения и интернет услуги в Китай, Xiaohongshu е обект на цензура. Платформите обикновено налагат цензура чрез изтриване или блокиране на съдържание, което Пекин смята за политически чувствително. Големи западни платформи, като Google и Facebook, са блокирани в Китай.

Въпреки че Xiaohongshu е видял наплив от потребители, не е ясно дали приложението може да замени TikTok, което създаде екосистема, която позволява електронна търговия и реклама, насочена и към американски потребители. Преди TikTok да бъде под заплаха, огромното мнозинство от потребителите на Xiaohongshu бяха китайци и приложението, което няма функции за превод, не е оптимизирано за международна потребителска база. Това може да се промени бързо.

Напрежението между САЩ и Китай остава високо по отношение на търговията и националната сигурност, но много китайски и американски потребители на Xiaohongshu се отнасят приятелски в приложението, като взаимодействат с чат в стаи на живо или чрез коментари на публикации. „Бежанец“ от TikTok публикува видеоклип с който коментира колко е щастлива, че е открила приложението Xiaohongshu, като каза, че китайските потребители са много радушни. „Много съм щастлива да говоря с китайци и да науча за вашата култура и опит“, каза тя. Под публикацията ѝ китайски потребител коментира: „Ние не сме врагове, ние сме хора, живеещи в един свят!“. „Никога не сме имали шанс да общуваме с вас, чуждестранни момчета и момичета, споделящи директно едно и също приложение или платформа, така че чувството е взаимно. Вие сте добре дошли тук!“, казва друг.